Salam Sejahtera dan Selamat Datang

Ini adalah blog peribadi. Apa yang saya tulis adalah dari pengalaman atau pendapat saya sendiri kecuali saya nyatakan sumbernya. Mohon maaf kalau ada yang berkecil hati. Sila beri teguran jika ada yang tidak betul. ^_^


Pengikut

Khamis, 26 Ogos 2021

Kampung Limpaku Pinang, Limbang

Kali ini saya melawat ke Kampung Limpaku Pinang, Limbang atas urusan kerja. Secara ringkasnya perkampungan Limpaku Pinang ini terletak kira-kira 15-20 minit menaiki bot laju. Buat masa ini (2021) perkampungan ini hanya dapat dihubungi melalui laluan sungai sahaja.

Pekerjaan utama penduduk Kampung Limpaku Pinang adalah nelayan tetapi rumah kediaman mereka kelihatan baik, cantik dan dijaga dengan rapi walaupun serba kekurangan dari segi kemudahan fasiliti seperti tiada bekalan air dan jalan darat. Walaubagaimanapun, kampung ini telah mempunyai bekalan elektrik.

Seorang sahabat saya pernah bertanya, adakah pemilikan rumah di kampung atas air memiliki geran? Jawapannya tidak. Tetapi perkampungan ini telah diwarta sebagai sebuah perkampungan dan sebarang pembinaan bangunan tambahan perlu dipantau serta mendapat persetujuan daripada Lembaga Sungai-Sungai Sarawak.

Pendapat peribadi saya menyatakan bahawa perkampungan ini sangat cantik dan damai. Jika diberi peluang untuk bermalam di sini sudah pasti saya sanggup walaupun tidak ada talian telefon. hehehe..


Gambar Udara Google Kampung Limpaku Pinang


Kali ini kami menaiki bot daripada Sarawak River Board


Bersama rakan sepejabat. Misa Comel 😀


Kelihatan Jambatan Brunei Yang Terpanjang Di Asia Tenggara nun di sana


Rumah kampung. Bot parking di bawah rumah sahaja


Pemandangan yang damai. Cantik!


Ada yang berbasikal. Kalau saya.. kemungkinan besar akan masuk sungai. hehehe


Tiada halangan untuk menghias rumah dengan tanaman pokok bunga. 


Saya 😘


Tiada ulasan: