Salam Sejahtera dan Selamat Datang

Ini adalah blog peribadi. Apa yang saya tulis adalah dari pengalaman atau pendapat saya sendiri kecuali saya nyatakan sumbernya. Mohon maaf kalau ada yang berkecil hati. Sila beri teguran jika ada yang tidak betul. ^_^


Pengikut

Isnin, 17 Februari 2014

Cara Mudah Memasak Bubur + Puree

Sebelum ni saya ada menulis cara membuat tepung beras perang/putih (nestum homemade). Entry kalini saya akan menulis cara memasak bubur nestum beras perang/putih homemade. :)

Cara membuat;
Mula2 ambil 2@3 kiub puree. Boleh campur yg mana kita suka.
Kemudian letak dlm bekas berasingan dan turunkan atau letak di bahagian bawah peti ais utk tujuan 'mencair'.
Jika nk buat mkn tghari atau mlm elok turunkan pada waktu pagi. Jdi masa nak masak nanti puree dah mencair dgn cantik.

Tiba saat nak memasak. Ambil setengah sudu mkn tepung beras perang, setengah mkn sudu beras putih dan setengah sudu mkn serbuk ikan bilis. Serbuk ikan bilis ni akan beri sedikit rsa masin dlm bubur nanti. Campurkan dgn air dan jerang atas api.

Masukkan puree yg telah dicairkan. Dlm pic saya ni saya guna puree carot dan puree pear.

Masaklah dgn api sederhana. Jika kurang air, kita tambah air. Jika terlebih air masaklah lama sikit sehingga bubur likat.

Tempoh masa penyediaan dlm 10-15 minit je.

Bubur ni sedap tau. (saya rasa la). Berbanding dgn bubur yg kita blend kemudian beku utk stok seminggu saya rsa masak mcm ni lebih sedap.

Tetapi mungkin sedikit kekangan utk ibu yg terpksa menyediakan mknan utk bekal bayi di taska/pengasuh. Utk tujuan tu dicadangkan masak ketika malam bubur beras perang/putih kemudian simpan dlm bekas dan bekukan utk kegunaan bekal esok. Masak bubur dari beras yg disangai/diblend sgt cepat. Try la!

Masakan ibu is the best. Sehingga menjilat sudu!

 
 

1 ulasan:

Yuyu Zulaikha berkata...

Hai akak.

Saya Yuyu Zulaikha Eswan dari belog kupukupukecik.blogspot.com. maaf saya nak tanya, dulu masa sekolah rendah, saya ada kawan bernama Conelia Anak Entalang. adik akak ke?