Salam Sejahtera dan Selamat Datang

Ini adalah blog peribadi. Apa yang saya tulis adalah dari pengalaman atau pendapat saya sendiri kecuali saya nyatakan sumbernya. Mohon maaf kalau ada yang berkecil hati. Sila beri teguran jika ada yang tidak betul. ^_^


Pengikut

Selasa, 20 Mac 2012

Cara Saya Menguruskan Cloth Diapers (CD)

Pakai CD ni takle susah sangat.
Just kena rajin dan tak rasa geli nak cuci poo poo.
Anak makin besar.. poo poo makin.. adoyai.. sabo jela. hahaha..

okeylah..
jom intai cara syl uruskan CD hari2.

-
-

Setiap hari syl letak 5 keping CD dlm beg AG ke taska
Setiap 1 CD tu letak sepasang baju
Biasanya AG akan pakai 4 keping CD setiap hari
-
-
-
Pengasuh akan simpan CD kotor ke dalam plastik yg Syl sediakan
Yang terkena poo poo.. kadang2 dia bilas. kadang2 tak
Tapi takpe. Syl taknak menyusahkan pengasuh. Tak bilas pun takpe
-
-
-
Sampai kat rumah Syl akan bilas semua CD kotor dan letak dalam baldi
Kena bilas.. jgn biar kotoran lebih dari 1 hari. Nanti insert jadi hitam/berkulat
Kumpul dalam 2-3 hari baru basuh guna mesin basuh. Enchek somi kata,,, rajinnya. *perli la tu*
Serbuk pencuci yang sesuai boleh refer kat sini
-
-
-
Syl dok rumah apartment.
Memang susah la nak dapatkan cahaya matahari terik
Tapi takpe. CD ni boleh je dikeringkan tanpa matahari terik
Cuma, kalau bole.. sidai la di bawah matahari
Matahari mudah membunuh kuman2 sediada

4 ulasan:

♥ Wina ♥ berkata...

wina pun pengguna CD yang tegar..dari Kira sampailah Syakil sekarang nie..eh, bukan wina guna, tapi anak² hehehee

tapi tak bekalkan CD ke babysitter...takut susahkan dia huhuhuuu

HASLINDA HUSIN berkata...

meriahnya CD u..jeles.i;)

zuriani berkata...

heheheee ag fully cd yer.. bestttt!!

Myluv - Syl berkata...

Wina; syl pun risau kalau susahkan orang yg jaga. tpi so far dorang ok. sama je konsep pakai CD ke pampers. Yg penting kita sediakan CD siap2. Time tukar, masukkan dlm plastik. Takyah bilas. Syl akan amik petang dan bilas kat rmh. hehe..

Haslinda; beli sikit2. lama2 cukup dah AG pakai siang malam. syukur..

zuriani; berCD siang dan mlm. kalau bawak keluar. kadang2 pakai pampers jugak. menderhaka sikit. tapi ingat, nanti nak cuba pakai CD jugak walaupun keluar jenjalan..