Salam Sejahtera dan Selamat Datang

Ini adalah blog peribadi. Apa yang saya tulis adalah dari pengalaman atau pendapat saya sendiri kecuali saya nyatakan sumbernya. Mohon maaf kalau ada yang berkecil hati. Sila beri teguran jika ada yang tidak betul. ^_^


Pengikut

Selasa, 7 Februari 2012

Jom Buat Puree

Syl ibu bekerja. Tapi syl tidak mahu jadikan alasan 'penat' dan 'sibuk' untuk tidak menyediakan makanan sihat buat si anak.
Terutamanya untuk si baby Arthur.
Teringat dan asyik terbayang kata2 sorang sahabat. ehemm.. kalau dia baca ni.. mesti dia tau.
Dia kata lebih kurang cenggini..
"selagi aku larat/mampu aku akan masak untuk anak2"

Dia ibu yg bekerja jugak + menjaga 2 orang anak sementara suami tinggal dan bekerja di tempat lain.
Siapakah itewww.. wow.. diam2 dia jadi sumber inspirasi syl. huhuu..

pepun jom tgk syl buat puree buah untuk Arthur cayang.
-
-
Minggu ni Syl buat 4 jenis puree. (apple, lobak merah, pir dan labu manis)
Buah apple - red delicious
Buah pir - yang hijau. member kata yg ni sesuai buat puree sebab manis
-
-
Semua buah dibuang kulit dan dipotong dadu.
-
-
Syl suka kukus.
Kukus lebih baik dari rebus.
Tapi kalau nak rebus jugak. No hal lah.. Masih yg terbaik untuk anak kita
-
-
Blend halus.
Better beli blender berasingan untuk buat puree anak.
Sebelum ni Syl memang takde blender.
Ni lah blender pertama dalam hidup syl. ehhehe..
blender untuk Arthur sebenarnya.
Masa si Easter dulu Syl lenyek2 je.
-
-
Lepas blender. Tapis pulak.
Untuk memastikan struktur puree benar2 halus.
Sesuai di mamam oleh si tecik
-
-
nyum.. nyum...
-
-
Untuk Stok. Syl simpan dalam bekas kiub ais yang bertutup.
Jenis2 puree dari kiub paling atas = puree labu manis, apple. carrot dan pir.
Letak kat bahagian freezer.
Tahan selama 1 bulan. Jgn lupa labelkan tarikh. Puree syl ni belum di label.

Pepun, syl buat stok seminggu je.
Hujung minggu boleh masak lagi.
-
-
Ni ha.. si tukang makan.

6 ulasan:

:: Mrs.Eady :: berkata...

rajin rajin rajin.. :)

mrs.krie :O) berkata...

hukhukhuk...akukah si dia itu??? *perasan seketika*

CheNamNam@CNN berkata...

huwaaaa rindunyer nak buat pureee....arghhhhhh...!!

IDAZS berkata...

rindunya nak buat puree. dulu masa baby kecik mmg sukalah buat. paing best puree labula. anak tak habis, mak yang habiskan. hihihihi

Myluv - Syl berkata...

mrs. Eady: kena rajinkan diri.. huhu
mrs.krie: ye.. awak la orangnya. ((hug))
chenamnam: best kan buat puree.
idazs; labu setappp

dekdaa berkata...

oo inilah puree nya... slalu pikir 'tomato puri' :P