Salam Sejahtera dan Selamat Datang

Ini adalah blog peribadi. Apa yang saya tulis adalah dari pengalaman atau pendapat saya sendiri kecuali saya nyatakan sumbernya. Mohon maaf kalau ada yang berkecil hati. Sila beri teguran jika ada yang tidak betul. ^_^


Pengikut

Rabu, 22 Jun 2011

Update Akaun Bank Melalui Emel? Jangan Tertipu ye Kawan-Kawan

Macam takde kerja kan?
Tu yg buat eksperimen mcm2. hahaha..
Kali ni saje suka2 buat eksperimen nak update akaun bank melalui emel.
Awas... Bahaya.. ye saya tau..
Meh tgk apa yg saya dah buat nihhh..
-
-
-
Mula2 tu.. saya dapat emel ni..
Pestu saya klik kat link yang diberi.. dup dap dup dap.. apa jadi ye.. suspen..-
-
-
Kemudian.. keluar website sejibik mcm website maybank2u..
tabik la wehhh..
Tpi,, cer tgk url dierr.. tak sama dgn maybank2u lahh..
sah nak tipu orang nehh..
-
-
-
So.. dengan selambanya saya letak username: samseng555
kemudian klik kat bahagian login...-
-
-
Keluarlah pulak browser yg ni pulak.
Siap tipu kata gambar profile kita akan di update kemudian.
hehehe.. so,, saya masukkan pulak password: penipu555
huhuu.. nak tau pe jadi??
-
-
-
berjaya login lahhh..
wow!!! siap tunjuk senarai gambar profile tu yg tak tahan..
saya pun nak tau la berapa jumlah duit yg ada. hehehe..
tapi..
-
-
-
Keluar menatang ni..
Katanya session expired.
hehee..
tipu.. tipu.. tipu..

So.. sekarang korang faham kan camne mereka nak tipu..
Wlupun maybank dan perketatkan sistem keselamatan dgn cara meletakkan gambar profil.
Masih ada caranya dorang nk tipu.. bijak kan?
Semoga kita semua lebih berhati2..
-----------

Tiada ulasan: