Salam Sejahtera dan Selamat Datang

Ini adalah blog peribadi. Apa yang saya tulis adalah dari pengalaman atau pendapat saya sendiri kecuali saya nyatakan sumbernya. Mohon maaf kalau ada yang berkecil hati. Sila beri teguran jika ada yang tidak betul. ^_^


Pengikut

Khamis, 28 April 2011

Minum Ketika Haus dan Bukannya Wajib Minum Sekurangnya 8 Gelas Sehari


Minum air adalah baik. Jika anda haus, itu biasanya pilihan terbaik. Tapi apakah anda memerlukan 8 gelas sehari? Adakah anda membuat kiraan apabila anda minum teh atau jus atau kopi? Adakah anda perlu memaksa diri untuk minum bahkan jika anda tidak haus?

Menurut Heinz Valtin, pesara profesor fisiologi dari Dartmouth Medical School yang mengkhususkan diri dalam kajian buah pinggang dan menghabiskan 45 tahun mempelajari sistem biologi yang membuat air di dalam tubuh kita untuk keseimbangan, jawapannya adalah tidak. Jika anda mempunyai batu ginjal atau jika anda mudah mengalami jangkitan saluran kencing, penyelesaian dengan minum banyak air putih sememangnya dapat dapat memberi manfaat.

Tetapi tidak ada bukti saintifik untuk menyokong idea bahawa orang sihat harus minum 8 gelas air sehari.

Valtin mendapati bahawa pedoman 8 gelas sehari mungkin berasal dari salah faham. Pada tahun 1945, Dewan Makanan dan Gizi, sekarang sebahagian daripada National Academy of Sciences Institute of Medicine, menyarankan bahawa seseorang pengambilan satu mililiter air (sekitar seperlima dari sudu teh) untuk setiap kalori makanan. Matematik ini cukup sederhana: Sebuah makanan sehari-hari sekitar 1.900 kalori akan menentukan pengambilan 1.900 mililiter air, jumlah yang sangat dekat dengan 64 ons. Tapi banyak ahli diet dan orang lain tidak menyedari titik kritis: iaitu, bahawa banyak daripada keperluan sehari-hari untuk air dapat dipenuhi oleh kandungan air yang ditemui dalam makanan.

Dewan bersidang semula membincangkan soalan pengambilan air pada tahun 2004. Panel terhadap "keutamaan pengambilan diet untuk elektrolit dan air" mencatatkan bahawa wanita yang tampil cukup terhidrasi mengkonsumsi sekitar 91 ons (2,7 liter) air sehari dan laki-laki sekitar 125 ons (3,7 liter). Jumlah ini tampaknya besar berasal dari berbagai sumber-termasuk kopi, teh, susu, soda, jus, buah-buahan, sayur-sayuran dan makanan yang lain.
Alih-alih mengesyorkan berapa banyak air tambahan seseorang itu harus minum untuk menjaga kesihatan, panel hanya menyimpulkan bahawa "sebahagian besar orang sihat secara mencukupi memenuhi keperluan penghidratan sehari-hari dengan membiarkan rasa haus menjadi pemandu mereka."

Mungkin anda pernah mendengar bahawa kebanyakan orang sangat kronik dehidrasi bahkan tidak tahu ketika mereka sedang haus, dan sering isyarat haus kesalahan untuk lapar. Barbara Rolls, profesor ilmu gizi di Pennsylvania State University, tidak setuju. katanya, "tidak ada bukti bahawa orang yang dehidrasi kronik."

Bagaimana dengan berat badan? Tidak minum air memberi tekanan kepada nafsu makan anda?

Rolls tidak setuju di sini juga, dengan alasan bahawa "air minum dan menunggu pound mencair tidak berfungsi. Kita semua berharap hal itu yang sederhana "Dia menjelaskan bahawa". Lapar dan haus dikendalikan oleh sistem yang berasingan di dalam tubuh. Orang tidak mungkin haus tetapi keliru dengan rasa lapar. Selain itu tidak pernah terjadi minum air dengan atau sebelum selera makan terjejas. "Namun demikian, ada beberapa unsur kebenaran dalam persepsi yang agak mengelirukan. Rolls mendapati bahawa makanan yang kaya air cenderung membantu orang membakar kalori lebih sedikit. Dan, katanya, "ada cara dimana air boleh membantu masalah berat badan jika anda menggunakan air sebagai pengganti minuman yang kalori."

Tubuh memerlukan air untuk berfungsi dengan baik, dan kekeringan atau sakit tubuh. Tapi, "Air keperluan sangat bergantung pada suhu luar, tahap aktiviti dan faktor lain yang tidak ada satu peraturan yang sesuai untuk semua orang," kata Rolls. Dan Valtin mengingatkan kita bahawa minum air dalam jumlah yang besar bahkan mungkin berbahaya atau fatal.

Jadi berapa banyak air yang harus anda minum? Ini nasihat mereka: Jika anda mempunyai masalah perubatan tertentu, bercakap dengan doktor anda. Tetapi jika anda sihat, Rolls mengesyorkan bahawa anda "mempunyai minuman dengan makan dan minum ketika anda haus." Dengan kata lain, minum bila rasa haus anda, dan berhenti merasa bersalah jika merasakan diri tak cukup minum 8 gelas sehari.

sumber: diedit daripada http://www.heavingdeadcats.com/2009/07/24/drink-when-youre-thirsty-not-8-glasses-a-day/

-

-

Pssttt: hihii… sekarang takyah rasa bersalah kalau tak minum 8 gelas air sehari. Yehaaaaa…


Tiada ulasan: