Salam Sejahtera dan Selamat Datang

Ini adalah blog peribadi. Apa yang saya tulis adalah dari pengalaman atau pendapat saya sendiri kecuali saya nyatakan sumbernya. Mohon maaf kalau ada yang berkecil hati. Sila beri teguran jika ada yang tidak betul. ^_^


Pengikut

Rabu, 2 Februari 2011

scalling gigi.. ayarkkk..

seumur hidup yg dah berusia hampir 31 thn, ni la 1st time nak scalling gigi. ngheeeeeee... bayangkan la rupe saya.. huhuu.. huduhhh!!

(ayarkkk.. ni dah terlalu huduh.. bukan saya punye.. fitnah!!)

Scalling gigi bermaksud menghilangkan tartar atau karang gigi. orang kata tak sakit, cuma terasa ngilu kerana doc menggunakan mesin seperti gerudi untuk mengasah/membuang karang gigi. Pada peringkat awal, karang gigi tidaklah terlalu bahaya, tpi lama-kelamaan kalau dibiarkan akan mengakibatkan radang gusi kerana toksin bakteria yang meransang gusi secara berterusan. Kemudian lastly gigi akan goyang dan tercabut.

(alatan yg digunakan)


(proses mengikis)

Tapi pengalaman saya.. sapa kata tak sakit? haiya... sakit woo.. darah pun bnyk gak keluar. sabar jela. kata nak cantik. hahaha.. yang bestnya.. pas scalling. gigi terasa bersih malah lebih bersih dari lepas berus gigi. hehehe.. dan yg tak bestnya.. terasa lebih ngilu terutama bila minum ais, mkn aiskrim.. iskkkk...... sabar jela.

2 ulasan:

risa berkata...

akak suke scalling gigi ni yang..rasa fresh je gigi..
hehehe...tapi ada yg kata gigi boleh nipis eh..lantak le kan..tiap2 6 bulan ni akak buat tau:)

Myluv - Syl berkata...

a ahhh.. memang rasa fresh kan. betul ke menipiskan gigi. takpe la. janji tarak karang tuuu..