Salam Sejahtera dan Selamat Datang

Ini adalah blog peribadi. Apa yang saya tulis adalah dari pengalaman atau pendapat saya sendiri kecuali saya nyatakan sumbernya. Mohon maaf kalau ada yang berkecil hati. Sila beri teguran jika ada yang tidak betul. ^_^


Pengikut

Sabtu, 14 Ogos 2010

Kari Ayam & Rebung


Hi uols.. it's me again.
still dlm mood rajin masuk dapur.. mood yg sangat baik. walaupun on diet. perut si encik papa & si comot Easter tetap dijaga. *Of coz la syll!! kalau bukan kamu. sapa nk jaga perut dorang. Nak soh Nora Danish jaga ke?? Dia pun tak sudi. wakakaka..

Ni lauk dinner malam tadi. Mulanya ingat nk masak kari biasa. Tiba2 teringat lauk yang Kak Hus bawa time pot luck bulan lepas. sedap.. licin.. syl 2 kali tambah nasi. *2 kali syl?? patutla berat kamu 2 kali ganda naik. Nak salahkan Kak Hus la tu!!

Balik ke topik asal cepatttt!!! Topik kita hari ini Kari Ayam & Rebung. Bukan topik syl tambah nasi 2 kali.. *rasa bersalah la tu makan nasi 2 kali tambah.

okehh.. ni bahan2.
  • ayam potong saiz ikut suka. (kalau rasa malas nk potong, syl takleh tolong)
  • rempah kari daging (syl suka babas. *dlm bahasa Iban, 'babas' tu maksudnya 'rumput' tau!)
  • rebung (kalau dpt rebung manis lagi ummpphhhh.. masakan syl kali ni takde rebung manis)
  • santan
  • garam secukup rasa.

Bahan tumbuk
  • bawang merah
  • bawang putih
  • (nota kaki: ni takde kaitan dengan cerita bawang merah, bawang putih)

Bahan tumis
  • bawang merah dimayang
  • bawang putih dimayang
  • halia dimayang
  • kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang, bunga apa lagi ekk??
  • sedikit minyak

Cara membuatnya;
  • Perapkan serbuk kari & bahan tumbuk dengan rebung & ayam + sedikit air
  • tumiskan bahan tumis
  • masukkan bahan2 yang diperap tadi. kacau rata
  • bila dah naik minyak.. masukkan santan pulak.
  • kecilkan api. takut pecah minyak
  • kacau sekali sekala dan masukkan garam
  • bila dah mendidih/masak.. dah leh makan la tu..


errrkkk... syl still tak reti nak amik gambar. nk minta tlg encik papa.. takut dia gelak la pulak. pssttt... dia tau makan je..

3 ulasan:

Lady of Leisure berkata...

wow sedapnya kari ayam and rebung.. rebung ni kat belah2 utara nun selalu jugak dimasak gulai dengan daging or ayam.. sedap kan.

melurjelita berkata...

Bestnya rebung my luv jelita...dulu - dulu suka sangat makan tetapi sejak asma kronik, kena hentikan sebab tak tahan...Biasa bubur lambuk Terengganu, kalau tak de rebung tak sah.

Myluv-Sylvia berkata...

Lady; myluv memang suka mkn rebung. Bila kwn myluv yg kami panggil kak Hus tu bawa kari ayam rebung gi opis.. tu yg ada idea masak camni

melurjelita; ohh.. asma takleh mkn rebung ke? Myluv baru tau.